سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خانه
مدیریت
ایمیل من
شناسنامه
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 6803
تعداد بازدید امروز: 6
تعداد بازدید دیروز: 0
  • درباره من


  • آموزش رایانه به شکل ترفند
    بارز
    من در حال آموزش زبان های برنامه نویسی میباشم
  • لوگوی من


  • دوستان من


  • آتش
  • مشاهده اوقات شرعی


  • وضعیت من در یاهو


  • یــــاهـو
  • اشتراک در وبلاگ


  •  
    آموزش رایانه به شکل ترفند
    ایمان و دانش، برادران همزادند و دو رفیق اند که از هم جدا نمی شوند . [امام علی علیه السلام]
  • جاوا نویسنده: بارز جمعه 84/7/29 ساعت 4:19 ص
  • اوایل دهه 1990 شرکت سآن زبان برنامه نویسی جاوا را طراحی و دیزاین نمود. جاوا یک زبان برنامه نویسی دقیقآ شی گرا است و قدرت فوق العاده ای دارد.

    به دلیل کاربرد فراوانی که در شبکه های کامپیوتری و اینترنیت دارد. کاربرد آن به طور فراینده ای در حال گسترش است. یکی از بزرگترین امتیازات جاوا که باعث شهرت این زبان گردید، عدم وابستگی آن به محیط برنامه نویسی است، یعنی برنامه ای که در محیط این برنامه نویسی می شود بدون کدام تغیری در محیط های « ویندوز ، مکینتاش ، لیونکس » و سایر محیط ها قابل اجرا هستند ، کافیست برنامه ی بنام مفسر (Interpreter) را در اختیار شما در محیط دل خواه شما باشد.

    لازم به یاد آوریست که این امتیاز و این ویژگی بارز را فقد برنامه نویسی جاوا در اختیار دارید و دیگر زبان های برنامه نویسی این ویژگی را دارا نیستند.

    بزرگترین امتیاز جاوا همین است.

    یادگیری جاوا آسان است

    جاوا زبان کوچکی است. جاوا طراحی شد تا نوشتن برنامه ها، کمپایل کردن و اشکال زدایی آنها آسان باشد. چون زبان جاوا پس از زبان (++C) که یک زبان شی گرا است طراحی شد، از بسیاری از ساختارهای شی گرای مشابه با آن استفاده می کند و نحو (Syntax) آن نیز نزدیک به ++C است. به همین دلیل ، دانشجویانی که با ++C آشنایی داشته باشند، به راحتی می توانند جاوا را بیاموزند.

    گرچه جاوا را راحت تر از زبانهای دیگر می توان آموخت، اما جاوا برای کسانی که هیچ آشنایی با برنامه نویسی ندارند، کمی دشوار است.

    دو سبک برنامه نویسی عبارتند از:

    1. برنامه نویسی رویه ای (Procedural)

    2. برنامه نویسی شی گرا(Object Oriented)

    در سبک برنامه نویسی رویه ای (Procedural) برنامه نویس محل هایی از حافظ را برای ذخیره مقادیر انتخاب می کند وسپس دنباله ای از عملیات را مینویسد که آن مقادیر را دستکاری می کنند نوت:( محل حافظ کامپیوتر را متغیر"Variable" می نامند).

    برنامه نویسی شی گرا توسعه ای از برنامه نویسی رویه ای است که در آن، روش نوشتن برنامه های کامپیوتری متفاوت است. در تفکر شی گرایی، قطعات برنامه به عنوان اشیایی مثل اشیایی دنیای واقعی در نظر گرفته می شوند. سپس برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، اشیا دستکاری می شوند. نوشتن برنامه های شی گرا شامل ایجاد اشیا و ایجاد برنامه های کاربردی جهت استفاده از آن اشیا است.

    اگر از سیستم عامل دستوری مثل MS - DOS  و سیستم عامل گرافیکی مثل ویندوز استفاده کرده باشید که انشا الله کرده اید  به تفاوت برنامه های رویه ای و شی گرا پی می برید. برای کپی (Copy) کردن چندین فایل از دیسک فلاپی به دیسک سخت در سیستم عامل MS - DOS  باید دستورات کپی کردن را تایپ کنید ولی در ویندوز این کار با ماوس انجام می دهید. بگذارید موضوع را عوض کنیم خصوصیات برنامه نویسی شی گرا به تشریح بیشتری لزوم داره که بعدا به آن اشاره ای خواهیم داشت. جاوا هم یکی از این سلسله زبان هاست( شی گرا)

    جاوا در اینترنیت

    یکی از ویژگی های جاوا، قابلیت اجرا شدن آن در وب جهانی (Word Wide Web) است. مروگرهای " نت اسکیپ" (Netscape) و IE (Internet Explorer)  می توانند برنامه های جاوا را از وب جهانی برداشت کنند و آن را در سیستم کاربر وب اجرا نمایند. برنامه های جاوا که در اینترنیت اجرا می شوند، اپلیت (Applet) نام دارند. این برنامه ها هم چون تصاویر در صفحات وب ظاهر می شوند، اما بر خلاف تصاویر، اپلیت ها می توانند محاوره ای باشند، یعنی وردیهایی را از کاربر دریافت کنند و به آنها پاسخ دهند.

    اپلیت ها می توانند برای ایجاد انیمیشن، شکل ها، بازی ها، فرم هایی برای ارتباط با کاربران، یا سایر جلوه های محاوره ای در صفحات وب بکار گرفته شوند.

    انواع داده ها

    انواع اولیه داده ها را در جلسات گذ شته تشریح کردم باز هم یک توضیح کوچولوی خواهیم داشت

    در جاوا دو نوع داده اعشاری ممیز شناور به نام های  float ، double  وجود دارد.

    نوع داده  بولین ارزش درستی یا نادرستی را مشخص می کند که مقدار آن true به معنی درست و مقدار false به معنی نادرست است و با کلمه کلیدی Boolean مشخص می شود.

    نوع کارکتری می تواند کارکترهای "a" , "x" , "3" , "@"   را ذ خیره کند و با کلمه کلیدی char مشخص می شود.

    نوع اعداد صحیح هم به short , int , long  نشان داده می شوند.

    در جلسه بعد به اعلان متغیرها و استفاده از انواع داده ها خواهیم پرداخت.

     

     


  • نظرات دیگران ( )
  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ